انتظار فرج

 از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) رسیده است: بهترین عمل امت من انتظار فرج و گشایش از جانب خدای سبحان است: «أفضل أعمال أُمّتى إنتظار فرج الله عزّ وجلّ». ائمه (علیهم‏السلام) بارزترین مصداق این امر کلی را انتظار فرج حضرت ولی عصر (علیه‏السلام) معرّفی فرموده‏اند؛ زیرا فرج و گشایش واقعی برای دین‏داران با ظهور آن حضرت حاصل می‏شود.

 حضرت عبدالعظیم حسنی می‏گوید: بر سرورم، حضرت جواد الائمه (علیه‏السلام) وارد شدم، تصمیم داشتم از او بپرسم که آیا «قائم» شما همان مهدی است یا غیر او؛ قبل از آن که شروع به سخن کنم خود آن حضرت آغاز به سخن کرده، فرمود: ای ابا القاسم، قائم ما همان مهدی است که باید در عصر غیبت منتظرش بود و در عصر ظهور اطاعتش کرد و او سومین فرزند من است. قسم به خدایی که محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را به پیامبری برگزید و امامت را به ما اختصاص داد اگر از عمر دنیا بیش از یک روز هم باقی نماند خدا آن روز را آن قدر طولانی می‏گرداند تا قائم ما خروج کند و همان طور که زمین از جور و ظلم پر شد از قسط و عدل، آن را پر گرداند. خدای سبحان کار او را یک شبه اصلاح می‏کند و اوضاع را به نفع او می‏گرداند چنان‏که کار موسی (علیه‏السلام) را یک شبه اصلاح کرد، او برای گرفتن پاره‏ای آتش برای خانواده‏اش رفت ولی هنگام بازگشت به شرافت رسالت و افتخار نبوت نایل شده بود. آنگاه فرمود: بهترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج و انتظار گشایش امور به دست آن حضرت است:

 عن عبدالعظیم الحسنى قال: دخلت علی سیّدى محمد بن على (علیهماالسلام) وأنا أُرید أن أسئله عن القائم أهو المهدىّ أو غیره؟ فابتدأنى فقال: «یا أبا القاسم إنّ القائم منّا هو المهدىّ الذى یجب أن ینتظر فى غیبته ویطاع فى ظهوره وهو الثالث من ولدى؛ والذى بعث محمداً (صلی الله علیه و آله و سلم) بالنبوة وخصّنا بالإمامة إنّه لو لم یبق من الدنیا إلاّ یوْم واحد، لطوّل الله ذلک الیوم حتی یخرج فیملأ الأرض قسطاً وعدلا ً کما مُلئت جوراً وظلماً وإنّ الله تبارک وتعالی یصلح أمره فى لیلة کما أصلح أمر کلیمه موسی علیه‏السلام لیقتبس لأهله ناراً فرجع وهو رسول نبىٌ ثمّ قال علیه‏السلام: أفضل أعمال شیعتنا إنتظار الفرج»این روایت مانند بسیاری از روایات تأکید می‏کند که ظهور آن حضرت امری قطعی و انکارناپذیر است هر چند که دوران غیبت آنحضرت طولانی شود. افزون بر این که با لطف و عنایت ویژه الهی اوضاع بر وفق مراد او، که مجلای اراده الهی است، تغییر پیدا می‏کند و لذا با استفاده از این زمینه فراهم شده، عدل و قسط را، که هدف والای همه انبیای الهی بود: (لیقوم الناس بالقسط) بر گستره زمین گسترش می‏دهد.

برگرفته از عصاره ی خلقت آیت الله جوادی آملی

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب پزشکی آموزش تصویری خیاطی